2007. augusztus 31., péntek

Tehát akkor lássuk, mi is az a templombástya? A legutóbbi időkig fogalmam sem volt róla, míg a múltkor meg nem hallottam, hogy javítani kell nálunk a templombástyát. Jé, gondoltam, van valahol a templom mellett egy bástya? Hát hogy nem vettem én ezt eddig észre?
Aztán kiderült, hogy tényleg a templom mellett van, de nem magasan, hanem nagyon is alacsonyan. Ugyanis amikor a templomot építették, nem ástak alapot neki, hanem a megkezdett falak köré földből, kövekből több méternyi széles dombot alakítottak ki mintegy támasztékképpen, vagyis gyakorlatilag ez a domb tartja, támasztja a falakat és meggátolja, hogy azok szétcsússzanak. Ez állítólag gyakori építkezési mód volt akkoriban és ezt a "dombot" nevezik templombástyának.
Mivel nálunk a templom oldala mellett futó út kissé emelkedős, a templombástya külön nem is tűnik fel, hanem olyan, mintha a templom egy platón állna, amely a terület lejtősségét van hivatva kiegyenlíteni. Ki gondolná, hogy ez a placc tartja egyben a falakat? Vagyis, mint újabban kiderült, már nemigen tartja egyben, mert hiányos, omladozik és ezért a falak valóban kezdenek szétcsúszni. A javítást megkezdték, úgyhogy reméljük, nem károsodik jobban az épület és nem dől ránk egy szép napon.

Megkísérlem megmutatni, hogyan is kell ezt elképzelni:

Ilyen a templom eleje és oldala, ott balra pedig a lejtős úttest:

A vonallal körberajzolt terület a templombástya oldala:

3 megjegyzés:

Samu írta...

Jé! Ez nagyon érdekes. Hiába, az ember mindig tanul! Eddig én sem hallottam még erről. Jó, hogy leírtad! De azért elég félelmetes, ha az ember belegondol az egészbe. Persze ahhoz képest meg elég régen áll már a templom és ezek szerint eddig fixen megtartotta a bástyája.

Vackor írta...

Én is épp azt akartam mondani, hogy mi mindent megtanul itt az ember! Mégiscsak jó játék ez a blog!

Borka írta...

Még apónak is elmeséltem, hogy mit tanultam itt. Ő sem tudta, pedig ő nagyon okos!